Prowadząc serwis rowerowy z kolegą, ostatnio miałem dość wybuchową sytuację. Klientka, która do nas przyszła poprosiła o dopompowanie kół w jej rowerze. I niestety... zaraz po drugim naciśnięciu pompki opona pękła wraz z dętką robiąc huk jakby ktoś zdetonował bombę. Przyczyna była oczywista: sparciałe ogumienia nie było w stanie wytrzymać ciśnienia i rozerwało oponę po całym obwodzie.
Jak można się domyśleć po krótkim preludium, chciałbym poświęcić ten post właśnie oponom rowerowym. Przybliżę w nim temat bieżników pokazując różnice między nimi i objaśnię w skrócie ich zastosowanie. Dowiecie się również jak kontrolować, na co zwracać uwagę oglądając "kapcie" swojego roweru i po czym poznać, że nadają się do jazdy lub na śmietnik.
Bardzo często kupujemy rowery po obniżonych, okazyjnych cenach, bo to np. modele z ubiegłego roku. Niestety z doświadczenia wiem, że kupując taki rower po jednym sezonie okazuje się iż opony nie nadają się do użytku i trzeba je wymienić. I tu pojawia się nasze zdziwienie, bo rower ma przecież niespełna rok, jest prawie nowy i już trzeba inwestować? Otóż wyprzedaże i kuszące niskie ceny nie zawsze wynikają tylko z wejścia na rynek nowych modeli. Chodzi o to, że rower nie sprzedał się, stał przed sklepem na wystawie i był narażony na różne niszczące czynniki atmosferyczne, które obniżyły jego wartość. Ale oczywiście sprzedawca nie będzie nas wtajemniczał co należałoby wymienić. Jak to się ma do opon? Odpowiedź jest prosta: promieniowanie UV. Szkodzi ono każdemu i wszystkiemu, między innymi właśnie oponom. Powoduje, że na gumie pojawiają się mikropęknięcia, czyli opona parcieje. Jej nienaturalne zużycie wynika także z jazdy z niedoborem powietrza w kołach - bardzo szybko się wtedy ścierają.
OCENA STANU OPON
Ta opona jeszcze trochę bieżnika niby ma, ale niestety jest sparciała i nie nadaje się już do niczego... |
...i kolejny przykład zużytej opony. Starta aż do zbrojenia. |
JAKĄ OPONĘ WYBRAĆ
Wchodzimy do sklepu i widzimy dziesiątki opon rowerowych w przeróżnych cenach. Są takie, które kosztują 30 zł... ale są i takie, za które trzeba zapłacić nawet i 250 zł od sztuki. Jaką oponę wybrać? Czym się różni jedna od drugiej?
Rzecz jasna płacimy głównie za markę, bo tak jest w zasadzie ze wszystkim. Ale firma też ma znaczenie. Tanie opony często są produkcji chińskiej, guma jest bardzo miękka i szybko ściera się bieżnik. Plusem takich opon jest stosunkowo niska cena, ale i także względnie dobra przyczepność. Minusem - niska odporność na ścieranie i ogólnie słaba jakość wykonania.
W droższych oponach guma jest już zdecydowanie lepszej jakości. Jest twardsza i bardziej odporna na przebicia czy ścieranie - z pewnością dłużej nam posłuży. Droższe opony często są już zbudowane z różnych rodzajów, mieszanek gum: na bokach bieżnika guma jest bardziej miękka co zwiększa przyczepność w zakrętach a na grzbiecie jest twardsza, co zmniejsza opory toczenia i wolniej się zużywa. Cenę opony kształtuje też jej waga i możliwość zwinięcia i schowania do plecaka. Przy tanich oponach takiej opcji nie mieliśmy.
Na koniec pozostaje nam jeszcze wybór odpowiedniego bieżnika...
W droższych oponach guma jest już zdecydowanie lepszej jakości. Jest twardsza i bardziej odporna na przebicia czy ścieranie - z pewnością dłużej nam posłuży. Droższe opony często są już zbudowane z różnych rodzajów, mieszanek gum: na bokach bieżnika guma jest bardziej miękka co zwiększa przyczepność w zakrętach a na grzbiecie jest twardsza, co zmniejsza opory toczenia i wolniej się zużywa. Cenę opony kształtuje też jej waga i możliwość zwinięcia i schowania do plecaka. Przy tanich oponach takiej opcji nie mieliśmy.
Na koniec pozostaje nam jeszcze wybór odpowiedniego bieżnika...
|
|
|
Opona uniwersalna, która sprawdzi się zarówno w mieście jak i na leśnych ścieżkach. Grzbiet opony jest bardziej gładki, co sprawi, że jadąc po drodze asfaltowej będziemy mieli mniejsze opory toczenia - zatem będzie nam łatwiej. Boczne klocki bieżnika są bardziej agresywne. W zakrętach na utwardzonych nawierzchniach może być problem z przyczepnością, ale odwiedzając las będą nas wspomagały dając lepszą przyczepność.
Jest to dobry wybór dla osób, które jeżdżą trochę po lesie, a trochę po mieście. |
Tu mamy przykład typowej taniej opony przeznaczonej na terenowe szlaki. Bieżnik jest na całej oponie agresywny i najlepiej sprawdzi się w lesie i na żwirowych ścieżkach.
Po drodze asfaltowej, będzie nam się jechać dość opornie i poczujemy efekt przyklejenia się roweru do podłoża. Wyraźnie też będziemy słyszeć szum opon. |
I kolejny przykład opony - tym razem na drogi utwardzone. Jednolity bieżnik, prawie gładki, który świetnie spisze się w miejskiej dżungli. Dodatkowo przedstawiona przeze mnie opona ma większe szczelinki między klockami, co sprawi, że na mokrej nawierzchni woda szybciej będzie odprowadzana spod kół i zwiększy to tym samym przyczepność.
W lesie czy na piachu zdecydowanie polegniemy i nasza jazda skończy się na prowadzeniu roweru obok siebie. |
A w najbliższym czasie, w temacie przygotowań roweru do sezonu, przedstawię krótki instruktaż wymiany opon. Przekonacie się, że jest to dziecinnie proste ;)
https://zielonaopona.pl/ ma bardzo dobre opony samochodowe. Gorąco polecam!
OdpowiedzUsuńSame pomocne informacje. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńAkcesoria rowerowe można kupić także w tym sklepie online: https://www.metrobikes.pl/pl/c/Rowery/9 .
OdpowiedzUsuń